Header image

Achterhoek uitgeroepen tot beste fietsregio van Nederland

ACHTERHOEK – Deze week heeft het landelijk Fietsplatform de Achterhoek uitgeroepen tot beste fietsregio van Nederland.

Het Fietsplatform baseert deze benoeming op zijn kwaliteitsmonitor, een onderzoek dat dit jaar voor het eerst door dit instituut is uitgevoerd. Voor dat onderzoek is zowel een vakinhoudelijke studie gedaan als ook een uitgebreide enquête onder consumenten gedaan. Het oordeel is gegrond op de onderdelen landschap, toegankelijkheid, kwaliteit routenetwerken, voorzieningen, beheer routenetwerken en onderhoud bewegwijzering. De Achterhoek haalde hierin de hoogste score van alle regio’s en provincies van ons land.

Om regio’s te prikkelen te blijven investeren in het recreatieve fietsen werkt het Fietsplatform met een sterrensysteem. Regio’s kunnen 1 tot 5 sterren verdienen, mede op grond van hun inspanningen. Geen enkele regio komt op vijf sterren uit. De Achterhoek haalde een score van vier sterren. Met name op gebied van het onderhoud van de bewegwijzering, de makkelijke en vrije toegankelijkheid van de routes, de kwaliteit van het routenetwerk en het beheer ervan werd optimaal gescoord. Het onderzoek geeft aan dat er nog winst is te behalen op het onderdeel ‘voorzieningen langs de routes’.

Het Achterhoeks Bureau voor Toerisme (ABT) is zeer tevreden over deze verkiezing. Met name de reacties van het consumentenpanel spreekt de toeristenorganisatie aan. Liefst 7.500 consumenten zijn ondervraagd (waarmee het onderzoek representatief is voor de totale Nederlandse bevolking). In rapportcijfers uitgedrukt waarderen de consumenten het Achterhoeks fietsproduct met een dikke 8. Dat er in de Achterhoek veel wordt gefietst is ABT terdege bekend. De fietskaart Achterhoek die het bureau uitbrengt is al jaren een van de beste verkopende kaarten uit de landelijke serie van VVV-kaarten. En ook de digitale fietsrouteplanner die ABT op zijn websites presenteert kent jaarlijks honderdduizenden gebruikers.

Het Fietsplatform heeft dit jaar de uitgevoerde marketing- en promotie-inspanningen nog niet in het onderzoek kunnen verwerken. Dat zal in vervolgonderzoeken wel kunnen gebeuren. De door het instituut verkregen gegevens bleken dit jaar nog onvoldoende vergelijkbaar. ABT ziet ook die resultaten met vertrouwen tegemoet en zal dit jaar samen met in aanmerking komende partijen zo veel mogelijk in het werk stellen om ook op dat punt een score van vier of zelfs vijf sterren te kunnen behalen.



Ander nieuws