Header image

ODA 24/7 bereikbaar en inzetbaar bij milieucalamiteiten

ACHTERHOEK - De Omgevingsdienst Achterhoek (ODA) is sinds de oprichting, 1 april 2013, 24 uur per dag bereikbaar en inzetbaar bij milieucalamiteiten. De medewerkers doen dit met inzet en kennis ter plaatse en in goed overleg met andere (hulp)diensten. In het 1e jaar moest er (helaas) toch met enige regelmatig een beroep gedaan worden op deze bereikbaarheid van de milieuspecialisten.

De bereikbaarheidsregeling, zoals die genoemd wordt, is bedoeld voor milieucalamiteiten waarbij er direct ernstige schade is voor het milieu en/of de gezondheid van mensen. Ook bij een dreiging van ernstige milieuschade wordt er een beroep gedaan op de ODA. Voorbeelden hiervan zijn asbestbranden en incidenten met gevaarlijke stoffen bij bedrijven. De regeling is expliciet niet bedoeld voor klachten.

Het afgelopen kalenderjaar heeft de ODA er onder andere voor gezorgd dat: Asbest snel en efficiënt is opgeruimd na diverse asbestbranden; Voorkomen is dat gevaarlijke stoffen zich verspreidden via het riool; Diverse bodemverontreinigingen voorkomen zijn of uitbreiding er van voorkomen is; Preventieve maatregelen zijn genomen bij bedrijven om herhaling van calamiteiten/incidenten te voorkomen.

In verreweg de meeste gevallen is er bij calamiteiten sprake van een nauwe samenwerking tussen de ODA, de andere aanwezige (hulp)diensten, de gemeente en het betrokken bedrijf.

Om een gelijke aanpak bij vergelijkbare calamiteiten te waarborgen heeft de ODA in 2014 een calamiteitenhandboek ontwikkeld. Een uitgebreid digitaal boekwerk, waarbij toch binnen 3 muisklikken (of touches) het juiste protocol wordt gevonden voor iedere calamiteit. De opbouw en werkbaarheid van dat handboek is goed bevallen bij andere omgevingsdiensten. Zodanig goed dat diverse andere omgevingsdiensten inmiddels met het handboek uit de Achterhoek werken. In de praktijk is het afgelopen jaar gebleken dat de Achterhoekse methode goed werkt, en dat er op een snelle en eenduidige manier kan worden gewerkt bij calamiteiten.

Bij de meeste risicovolle bedrijven is het calamiteitennummer bekend. Ook bij de gemeenten, provincie en de hulpdiensten. Dit zijn dan ook meestal de instanties die de ODA inschakelen bij calamiteiten. “Reguliere milieuklachten” over bedrijven kunnen 24 uur per dag uitsluitend via het provincieloket worden ingediend bij de ODA. (zie http://www.odachterhoek.nl/particulieren/milieuklachten-over-bedrijven/ ). Als bij het provincieloket blijkt dat er sprake is een spoedeisende calamiteit, dan schakelt het provincieloket direct de bereikbaarheidsregeling van de ODA in. In alle andere gevallen worden klachten bij het provincieloket geregistreerd en voor reguliere behandeling doorgegeven aan de ODA.

Gemeenten en provincies zijn wettelijk verplicht om bij milieucalamiteiten bereikbaar en beschikbaar te zijn met expertise en inzet. In de Achterhoek wordt deze taak namens die gemeenten en de provincie uitgevoerd door de ODA. De ODA werkt met de bereikbaarheidsregeling nauw samen met de Omgevingsdiensten Regio Arnhem (ODRA) en Nijmegen (ODRN). Waar nodig vindt er onderling ondersteuning plaats en wordt er (specialistische) kennis en ervaring uitgewisseld.

De Omgevingsdienst Achterhoek (ODA) voert de wettelijke milieutaken uit voor tien gemeenten (Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Lochem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Winterswijk, Zutphen) en de provincie Gelderland in de regio Achterhoek. Meer informatie over de Omgevingsdienst Achterhoek is te vinden op www.odachterhoek.nl



Ander nieuws