Header image

Ondernemers kunnen veel van James Bond leren

BEEK - Wie z’n bedrijf succesvol in de markt wil zetten kan veel leren van James Bond. Dat zei de Nederlandse scenarioschrijver Marc Linssen gisteren tijdens de workshop Storytelling in HCR ’t Heuveltje in Beek. Zo’n 80 ondernemers hoorde de succesvolle schrijver van GTST, Westenwind, Trauma 24/7 en Beatrix, Oranje onder Vuur en de serie Johan Cruijff, uitleggen dat het bedrijfsverhaal het best werkt volgens de wetten van het TV/film scenario. Even waanden de Achterhoekse ondernemers in Beek zich geheimagent 007 op weg naar succes.

Iedere ondernemer wil zich graag onderscheiden van zijn concurrenten, maar hoe doet je dat? Volstaat de kwaliteit van het product of gaat het vooral om het verhaal erachter? Tijdens deze workshop maakte scenarioschrijver Marc Linssen de ondernemers bewust van de kracht van het unieke verhaal en hoe dit verhaal de luisteraar echt kan raken. Wij doceerde aan de hand van sprekende voorbeelden uit de film- en televisiewereld over een sterk begin, een spannende climax en een krachtig eind. Volgens Linssen kunnen ondernemers van deze standaard verhaalopbouw gebruik maken om hun eigen verhaal vorm te geven. Je moet de spanning opbouwen en niet meteen alles weggeven, zei hij. Net als de kijker die gaat zappen als de spanning of de verassing weg is, zo zal de potentiële klant afhaken als hem of haar geen worst wordt voorgehouden. “Geef de worst dan niet meteen weg”, zei Linssen, “maar laat je klant zo lang mogelijk kwispelen.”

De business workshop is een initiatief van Buro Achterhoek en het door Ed Smit uitgegeven ondernemersmagazine AchterhoekBIZ. Achterhoekse ondernemers treffen elkaar ééns per kwartaal op een inspirerende, fraaie locatie ergens in de Achterhoek. De gratis netwerkbijeenkomsten – de workshop met Marc Linssen werd gesponsord door ING Doetinchem - bieden naast inspirerende gastsprekers veel ruimte voor gezellig en doelmatig netwerken.



Ander nieuws