Header image

Regionaal spoor moet op de agenda blijven

ACHTERHOEK - 

Gelderland stuurt namens de provincie Overijssel, gemeenten Arnhem en Nijmegen en de regionale vervoerders een pittige brief naar staatssecretaris Mansveld. De brief is een reactie op de berichten dat er geen geld naar de regio komt voor lange termijninvesteringen in het regionale spoor. Uit de regio Achterhoek en Vallei en van diverse lokale bestuurders komt grote sympathie en steun voor de houding van de gedeputeerde. Aanstaande donderdag wordt tijdens de landelijke spoortafel gesproken over de toekomst van het regionale spoor.

Brief naar Mansveld

Op Prinsjesdag werd bekend dat er fors minder geld is voor lange termijninvesteringen voor het Gelders spoor. Het geld dat er is (€ 167 miljoen euro) gaat naar spoorlijnen waar NS op rijdt. Hierdoor komt het regionale spoor stil te staan. Donderdag treffen de gedeputeerden van vijf regio’s, vervoerders, reizigersvereningen, ProRail en de staatssecreatris elkaar tijdens de landelijke spoortafel. Hier ligt de Lange Termijn Spooragenda op tafel. Het plan van de staatssecretaris om nu alleen te investeren in NS lijnen leidt tot grote verontwaardiging in bestuurlijk Gelderland, bij vervoerders en ook bij andere provincies.

Gedeputeerde Conny Bieze wil donderdag dat de staatssecretaris niet alleen vertelt wat ze van plan is. “We praten over de toekomst van het spoor in Nederland. Het regionaal spoor moet een volwassen onderdeel zijn van de langetermijn agenda. Dat is een gezamenlijk belang. De lange termijn spooragenda gaat over vervoer van deur naar deur. Daar horen ook onze deuren bij.”

Stabiel regionaal spoor is een nationaal belang

Duizenden scholieren, studenten en forensen maken dagelijks hun reis vanuit de Achterhoek, regio FoodValley, Arnhem en Nijmegen naar studie, werk en school. Ze stappen daarbij vaak over op het hoofdspoor waar NS rijdt en vormen zo een constante stroom van reizigers. FoodValley is een internationale kennisregio en de banenmotor van Nederland. Nu blijkt dat de staatssecretaris zelfs hierin niet wil investeren in de noodzakelijke kwartierdienst. Op vier van de vijf lijnen in Gelderland rijden dieseltreinen. Elektrificatie van het spoor, bijvoorbeeld op de lijn Arnhem-Winterswijk en daarmee een kans voor schoner, sneller en beter openbaar is gepasseerd station als de plannen van het Rijk doorgaan. “Op deze manier ontstaan er A en B reizigers, aldus gedeputeerde Bieze.”



Ander nieuws