Header image

Regiotaxi Gelderland uitspraak kort gedingen

GELDERLAND - De rechter heeft vandaag uitspraak gedaan in de kort gedingen die tegen de voorlopige gunning van Regiotaxi Gelderland zijn aangespannen. De rechter heeft de bezwaren van de partijen ongegrond verklaard. Tegen het voornemen tot gunning van de callcenter activiteiten aan Regionaal VervoersCentrum (RVC) was geen bezwaar aangetekend. Het vervoersbestek bestaat uit vijf percelen. In vier percelen hebben drie vervoerders kort gedingen aangespannen. Vandaag heeft de rechter uitspraak gedaan. De rechter heeft de bezwaren van de 3 Inschrijvers ongegrond verklaard. Dit betekent dat de provincie nu alle percelen en het callcenter definitief gaat gunnen.

De bezwaren van Biosgroep/ZCN richtten zich met name op de levering van Groen Gas, zij twijfelen aan de beschikbaarheid van voldoende groen gas. De bezwaren van Vijfstromenland en Deto/TCR richtten zich met name op de tijdige beschikbaarheid van én toegankelijke én duurzame voertuigen. De rechter heeft geoordeeld dat de aanbesteding van Regiotaxi Gelderland volgens de regels is uitgevoerd.

Op basis van de definitieve gunning ziet Regiotaxi Gelderland er vanaf 1 januari 2013 als volgt uit: In de Achterhoek, Rivierenland, Stedendriehoek en de Vallei wordt het vervoer verzorgd door Willemsen de Koning Personenvervoer; De regio Noord –Veluwe wordt verzorgd door ZNC Totaalvervoer; De callcenter activiteiten worden uitgevoerd door Regionaal Vervoercentrum (RVC). Gedeputeerde Conny Bieze is verheugd over de resultaten van de aanbesteding: “Ondanks de bezuinigingen levert Regiotaxi Gelderland niet in op kwaliteit. We eisen van de nieuwe vervoerders niet alleen het bestaande kwaliteitsniveau, maar het moet nog beter. In de aanbesteding hebben we daarom speciale aandacht gevraagd voor de communicatie met de reiziger en het omgaan met klachten door de chauffeurs en vervoersorganisaties.. De toegankelijkheid van de voertuigen wordt beter en ze zijn ook minder belastend voor het milieu door het gebruik van duurzame brandstof. Al met al: beter vervoer tegen een scherpe prijs”

De reizigers zullen dus kunnen profiteren van nieuwe busjes. Voor de rest heeft de aanbesteding geen gevolgen voor de reiziger. De spelregels en het telefoonummer blijven hetzelfde en de eigen bijdrage per zone blijft vooralsnog even hoog.

In de Taxi-CAO is vastgelegd dat zeker 75% van het personeel van de 'oude' vervoerder wordt overgenomen door de nieuwe vervoerder. Daarover worden afspraken gemaakt tussen de oude en nieuwe vervoerders. Daarin speelt de provincie geen rol. Toezichthouder hierbij is het 'Sociaal Fonds Taxi' (SFT).



Ander nieuws