Header image

‘Straatverkopers jagen winkelend publiek weg’

ACHTERHOEK - Zin in een broodje worst, maar toch snel doorlopen omdat je anders wordt aangesproken door een straatverkoper? Dat doen veel Nederlanders. En daardoor lopen winkeliers veel klandizie mis, zo ook in de Achterhoek. 

Koepelvereniging Detailhandel Nederland (DN) luidt hierover de noodklok, schrijft Telegraaf. De mensen die je een abonnement of iets anders willen aansmeren zouden een doorn in het oog zijn voor de middenstanders. "Mensen zijn er vaak volledig op gefixeerd om de wervers te ontwijken. Ze lopen daardoor straal de winkels voorbij”, aldus directeur Sander van Golberdinge van de koepel die landelijk 100.000 winkeliers vertegenwoordigt tegenover het dagblad. 

Zutphense binnenstad
Ook in de binnenstad van Zutphen is het een probleem, dat bevestigt binnenstadsmanger Remco Feith: "Ondernemers vinden het niet fijn dat er uren lang energiecontracten worden aangesmeerd voor hun deur. Ook vindt het winkelend publiek het vervelend om om de zoveel meter weer de volgende tegen te komen."

Van Golberdinge roept gemeenten op om er iets aan te doen: “Het loopt de spuigaten uit en het kost de middenstand veel geld doordat mensen uit ergernis wegblijven.” Maar helemaal verbieden hoeft van de DN-directeur niet: “Maar we willen wel duidelijke afspraken over de aantallen wervingsteams en hun gedrag.” Duidelijke regels zijn er nu vaak niet, tientallen bureau's zetten mensen in om op straat producten te verkopen. "Dat doen ze zonder enig overleg, dus het kan maar zo dat je er op een zaterdag drie, vier of wel vijf verschillende tegenkomt."

Minder regels
De Zutphense binnenstadondernemers hebben de problemen al aangegeven bij de gemeente. Feith: "Jaren terug waren er al regels voor, maar doordat de overheid de regeldruk wilde verminderen, kregen de straatverkopers meer vrijheid. Minder regels heeft niet altijd fijne gevolgen." Volgens de binnenstadsmanager zijn er al gesprekken met de gemeente en de gemeenteraad over hoe de problematiek verminderd kan worden.

'Gladjakkers verpesten het'
Een teammanager van een werving- en promotiebedrijf, die liever niet met naam genoemd wordt, ervaart zijn mensen niet als vervelend: “Uiteraard zijn wij het daar niet mee eens. Wij doen ons werk, wij doen niet agressieve verkoop. Maar die agressieve verkopers zien we wel geregeld in de straat. Gladjakkers zijn het, die het voor de rest verpesten. Wij zijn dat absoluut niet. Ons bedrijf doet aan ‘soft sale’, en hebben veel dertig plussers in dienst. Dus geen studenten zoals je ook vaak ziet. We zien dat winkeliers ons anders ervaren, niet zoals in De Telegraaf vertelt wordt. De meeste vinden ons niet vervelend. Het moet wel gereguleerd worden. Het loopt de spuigaten uit. Beter toezicht is belangrijk.” 

In Zwolle zou de straatverkoop uiterst vervelend zijn. Zwolse wethouder René de Heer in de krant: “Sommige wervers zijn opdringerig of lopen een eind met passanten mee. Bij slecht weer staan ze onder de luifel van winkels. Bezoekers moeten geen hinder ondervinden van promotiemedewerkers. Maar zij moeten ook hun werk kunnen doen, daarom zijn er nu spelregels om het voor iedereen plezierig te houden.”

Volgens de manager van het werving- en promotiebedrijf is hoort het bij het straatbeeld: “In winkels worden je ook dingen aangesmeerd. Wanneer iemand je op straat iets probeert te verkopen hoort hij of zij netjes het gesprek te beëindigen wanneer je nee zegt. Dat moet volgens de ‘reclamecode Fieldmarketing’.” Die reclamecode schrijft dat het niet toegestaan is om mensen tot last te zijn. Ook hoor je ze in je eerste vraag niet direct een aanbieding te doen. “Promotiegroepen horen bij het straatbeeld. Daar moet niks aan veranderd worden. Wel mag het beter gehandhaafd worden.”

Door mediapartner LokaalGelderland



Ander nieuws