Header image

Weevers en BDUmedia samen nog sterker in de Achterhoek

ACHTERHOEK - Eén partij die met al haar lokale weekbladen en online nieuwsmedia stevig in de Achterhoekse samenleving wortelt, die is er vanaf 1 juni. De uitgevers Weevers uit Vorden/Lichtenvoorde en BDUmedia uit Barneveld/Doetinchem bundelen hun nieuwsmerken onder de naam Achterhoek Nieuws BV en vanaf dat moment bedienen zij het bedrijfsleven en andere organisaties met een gigantisch bereik. De lezer zal daarnaast profiteren van kwalitatief hoogwaardig nieuws uit de haarvaten van de samenleving.

Beide partijen bogen over vele tientallen jaren ervaring in de lokale uitgeefwereld.  BDUmedia bestaat al meer dan 140 jaar en van de kranten die Weevers uitgeeft, zagen de eerste titels ruim 75 jaar geleden het levenslicht. Wat beide bedrijven gemeen hebben, is de wil om te innoveren en de passie voor écht lokaal nieuws. Gerhard Weevers, directeur van de nieuwe uitgeverij Achterhoek Nieuws BV: "De visie van BDUmedia past uitstekend bij de onze. Door samen te werken staan we nu sterk als één partij die in staat is om organisaties - groot en klein, online en offline - met de gehele Achterhoek te verbinden dankzij een portfolio met uitsluitend zeer sterke nieuwsmerken."

Loket voor de gehele Achterhoek
Wiljo Klein Wolterink, uitgever van BDUmedia over de nieuwe samenwerking: "Door het bundelen van de krachten vormen we een informatie- en communicatieloket voor de gehele Achterhoek. Doublures worden hiermee voorkomen en er wordt niet meer voor betaald. Ook door de kennis en expertise van elkaar te gebruiken, zal de lezer en adverteerder in de Achterhoek optimaal kunnen profiteren".

Focus op lokaal nieuws
Niet alleen de klanten, maar ook de lezers en bezoekers van de nieuwssites zullen dus profiteren van het feit dat deze twee uitgevers de handen ineenslaan. De focus zal, zowel online als offline, op lokaal nieuws liggen waarin de lezer zich duidelijk herkent. Tegelijkertijd biedt de nieuwe samenwerking de mogelijkheid om met name in de papieren krant Achterhoekbreed mooie en kwalitatief hoogstaande achtergronden en opinieverhalen te produceren.

Hoofdredacteur Gerwin Nijkamp: "Het doel is een krachtige kernredactie te formeren die gevoed wordt door een lokaal zeer goed ingevoerd correspondentennetwerk en online communities met veel en waardevolle content."
Nijkamp legt uit: "De afgelopen jaren hebben we bij Weevers onder meer de website Achterhoekagenda.nl gelanceerd en zijn we de samenwerking aangegaan met Achterhoekfoto.nl.  Deze platforms bieden zowel de bezoekers/gebruikers als onze redactie een schat aan informatie en beeldmateriaal over activiteiten en evenementen in de gehele Achterhoek. Nu we als uitgever ons nog dieper in deze streek gaan wortelen, kunnen we deze online community nog verder versterken."

Achterhoek Nieuws BV staat organisaties bij met deskundig advies op maat over hun online en offline campagnes, brengt herkenbare verhalen via meerdere kanalen bij de nieuwsconsument, maar bovenal zullen de medewerkers van deze uitgeverij middenin de Achterhoekse samenleving staan. De komende tijd zal de organisatie van de nieuwe uitgeverij verder vorm krijgen. De hoofdvestiging zal aan de Bleekwal 10 in Lichtenvoorde komen.

Bereik
De merken die Achterhoek Nieuws BV uit zal geven zijn Contact Zutphen-Warnsveld, Contact Bronckhorst Noord, Contact Bronckhorst Midden, Contact Bronckhorst Zuid, Stad Doetinchem, Aaltens Nieuws, Achterhoek Nieuws Winterswijk, Gelderse Post Oude IJsselstreek, Montferland Nieuws, Elna Lichtenvoorde, Groenlose Gids en de twee nieuwe titels Achterhoek Nieuws Eibergen-Neede en Achterhoek Nieuws Borculo-Ruurlo. Contact Ruurlo gaat op in Achterhoek Nieuws Borculo-Ruurlo, terwijl Achterhoek Nieuws Oost Gelre opgaat in Elna en Groenlose Gids.

Daarnaast behoren ook Hellendoorns Nieuwsblad en Rijssens Nieuwsblad tot het portfolio van Achterhoek Nieuws BV. De totale oplage is 209.000.



Ander nieuws