Header image

Oude locomotievenloods GOLS gaat verdwijnen

WINTERSWIJK - Het zal niemand ontgaan: op het spoorterrein in Winterswijk verandert veel. Een deel van het braakliggende rangeerterrein is gebruikt voor de bouw van het Gerrit Komrij College. En de vroegere locomotievenloods wordt afgebroken. Een groot verlies is dat niet: de oorspronkelijke loods bestaat eigenlijk allang niet meer.

Bij de aanleg van de lokaalspoorwegen in 1884-’85 kregen de locomotieven hun onderhoud in standaard vakwerkloodsen, eigenlijk zoals ook boerderijen toen nog werden gebouwd. Zulke loodsen stonden op de spoorstations in Doetinchem, Neede, Hengelo en Dinxperlo. De vakwerkbouw maakte verlenging of verbreding van de loodsen eenvoudig. Op station Winterswijk GOLS kwam in 1885 langs de Parallelweg een vrij lange locloods met aanvankelijk twee sporen. Deze loods is in 1895 nog met twee sporen uitgebreid, zodat er nu minstens twaalf kleine locomotieven konden worden gestald. In het verhoogde deel aan de zijde van de Misterweg zaten de waterreservoirs (water voor de locomotieven). Het water werd uit de waterkolk (naast de zagerij van Meerdink, schuin tegenover de locloods) opgepompt.

De loods heeft een min of meer bewogen bestaan gekend. Deze deed dienst tot 1928 en is daarna verhuurd aan Meerdink Bouwmaterialen. Kort na de Tweede Wereldoorlog, van 1945 tot 1947, diende de loods tijdelijk weer als verzorging voor locomotieven, omdat er in Winterswijk wel weer treinen reden, maar door kapotte bruggen Zutphen en Arnhem nog niet konden bereiken. Daarna kreeg Meerdink Bouwmaterialen weer de beschikking over de loods; dit bedrijf kocht naderhand het GOLS-lokaalspoorterrein met de locomotievenloods en het stationsgebouw erop.

In die tijd was de Parallelweg nog erg smal en bovendien onverhard; wat merkwaardig is, gezien het belang van deze weg en de ligging zo vlak bij het dorp. In 1949 kocht de gemeente Winterswijk een strook grond langs de Parallelweg om deze daarmee tot twee rijstroken te kunnen verbreden. Die ruimte was er overigens langs de hele weg, maar één spoor in de locloods moest weg. De loods werd dus teruggebracht tot drie sporen; de buitenmuur langs de Parallelweg werd in dezelfde stijl herbouwd.

Eind jaren 90 verkocht Meerdink Bouwmaterialen de locloods aan supermarktketen Lidl, die hier in 1998 een nieuwe vestiging opende. Het geheel werd zo voordelig mogelijk als supermarkt ingericht: damwandplaten op de oude funderingen, een dak erop, klaar. Alleen de buitenmuur langs de Parallelweg moest blijven staan, omdat die een “historische” aanblik bood. Hoewel nu alleen de fundering nog oorspronkelijk was, bleef de loods (inclusief het verhoogde deel voor de waterreservoirs) ook voor het grote publiek op de een of andere manier nog als locomotievenloods herkenbaar.

De nieuw te bouwen Lidl-supermarkt komt in het verlengde van het station GOLS. Daartoe is ook de leegstaande fabriekshal (vroeger van machinefabriek Funke) inmiddels gesloopt. Andermaal krijgt de gemeente een strook grond om een fietspad langs de Parallelweg te realiseren (zie ook 1949). Een beetje archeologie bleef over: de put van de draaischijf op het parkeerterrein is gedempt, maar niet weg. De fundering van deze schijf is onlangs blootgelegd, waarna het hele terrein in verband met bodemsanering is afgegraven.

De draaischijf is te zien op de modelbaan van Winterswijk 1920-’30. Museum het GOLS-station is deze maand nog geopend op de zaterdagen 11 en 18 augustus. Op 8 en 9 september sluiten zij het zomerseizoen af met door het hele weekend geopend te zijn. Kijk voor meer informatie op http://www.gols-station.nl/



Ander nieuws