Header image

Galerie De Kunst presenteert schilderijen van Van Baast

AALTEN - Vanaf 1e Pinksterdag, zondag 23 mei a.s. t/m dinsdag, 6 juli 2010 verrast Galerie De Kunst met indringende schilderijen van Bianca van Baast en stilistisch keramiek van Jan Snoek. Bianca van Baast (1974) zei als kind al dat ze ooit kunstenares zou worden. Ze studeerde aan de Fontys Hogeschool in Tilburg en na het afronden van de opleiding tot tekendocent, gaf zij hartstochtelijk toe aan haar enige ware passie: schilderen! Ze gebruikt voornamelijk olieverf op doek. In 2001 begon ze met het schilderen van de pure mens in zijn volkomen kwetsbaarheid, waarbij ze vooral ook op zoek ging naar haar eigen diepere ik. Emoties en relaties tussen mensen begonnen daarna steeds prominenter herkenbaar te worden in haar werk. Bianca wil de ware mens laten zien, naakt en kaal, geheel ontdaan van afleidende maskeringen als kleding, haar, make-up en sieraden. Welk mens gaat er schuil achter dat zelf of door de omgeving gecreëerde masker, welke emoties en welke ervaringen… Bianca van Baast exposeert bij vooraanstaande galeries/musea in binnen- en buitenland. Eind 2003 werd zij genomineerd als 'Kunstenaar van het Jaar' en nam zij deel aan de Topart Expositie, naast kunstenaars als Corneille, Karel Appel, Ans Markus en Armando. In mei 2004 werd haar werk onderscheiden met de NBKS-Publieksprijs n.a.v. de expositie 'Match'. In de Museumnacht van Rotterdam in maart 2010 exposeerde zij in de Fotoacademie Rotterdam en werd haar werk ‘Tegenstroom’ gekozen als themaschilderij voor dit kunstevenement. Jan Snoek (1943) volgde de opleiding Fotografie en Grafische vormgeving aan de Rietveld Academie in Amsterdam. In 1970 vestigde hij zich in de hoofdstad als zelfstandig reclamefotograaf. Van 1975 tot 1998 werkte hij o.a. voor het tijdschrift Kunstbeeld, waar hij met veel kunstenaars en hun werk in aanraking kwam. In 1999 vertrok hij naar het Franse Buxières-sous-les-Côtes, waar hij de tijd en de rust vond om zich verder creatief te ontwikkelen. Door zijn fotografische achtergrond was hij gefascineerd door de wisselwerking van vorm, kleur en licht. Jan Snoek ontdekte in Frankrijk dat hij door het werken met klei zijn liefde voor de stijl van de 20er jaren en dan met name voor Art Deco, Kubisme en Bauhaus, kon vormgeven. In drie jaar tijd ontwikkelde hij zich tot een veelzijdig en gepassioneerd keramist, een kunstenaar met oog voor ruimte en vlakverdeling, met een herkenbare, zeer eigen stijl. Zijn geglazuurde théières en objecten bevatten unieke, eigenzinnige details en zijn opgebouwd uit strakke, geometrische vormen, voornamelijk drie- en vierhoeken, die extra spanning krijgen door de toepassing van ronde accenten. De galerie presenteert verder werk van Els de Boer met boeiende collages, terwijl de pure objecten in hout en gepolijst been van Leendert de Boer ook een plaats hebben gevonden. Het beeldenbos met zitdesign, glaskunst, beeldhouwwerk, keramiek en een nieuwe ‘blikvangende’ houtsculptuur van Willem Doodeheefver, wordt door het voortschrijdende voorjaar telkens groener en verrast met sfeervolle doorkijkjes.

Ander nieuws