Header image

Openhouden Burgerloket Dinxperlo zeer kostbare zaak

AALTEN/DINXPERLO - Op dinsdagavond 8 januari werd in het Ronde Tafel Gesprek (RTG) uitvoerig gesproken over de dienstverlening van het burgerloket Dinxperlo. Al meerdere jaren is het aantal bezoekers laag en daalt het aantal bezoekers steeds verder. De kosten voor het openhouden van dit loket bedragen jaarlijks ca. € 55.000,-. Anderhalve handeling per uur is demotiverend voor het personeel, dat op andere plekken juist werkdruk voelt. De burgers komen gemiddeld nog niet één keer per 3,5 jaar aan het loket. De balies in Dinxperlo voldoen momenteel niet meer aan de Arbo-eisen. Om dat in orde te maken zal hierin moeten worden geïnvesteerd. Ter compensatie van het sluiten van het loket in Dinxperlo garandeert het College dat in het geval mensen niet naar het loket kunnen komen, men service aan huis gaat organiseren. Tijdens het Ronde Tafel Gesprek waren er twee insprekers die moeite hadden met de sluiting van het loket met ingang van 1 februari. De heer Meier: "een dergelijk besluit leidt tot onrust. Het college had de raad een voorstel moeten doen. De termijn qua sluiting zo kort voor de feestdagen, lijkt op een overvaltechniek. Bij een leefbaar dorp horen voorzieningen. Het gemeenteloket is blijvend beloofd aan de inwoners van Dinxperlo. Geen enkele voorziening mag blijkbaar geld kosten. Het bezoek aan een loket in Aalten kost vanuit Dinxperlo bijna een uur. Ook moet je nu van een auto gebruik maken. Verbouwing van een loket is onzinnig en huisbezoeken kosten ook geld. Veel ouderen hebben moeite met de digitale drempel". De heer Meier wil dat het besluit teruggedraaid wordt. De heer Gerritsen namens Dinxperlo's Belang: "men kreeg tientallen reacties en voelde zich overvallen. Het college heeft onvoldoende nagedacht over de gevolgen van deze beslissing. De rit naar Aalten kost tijd en geld en is slecht voor het milieu. De dienstverlening aan de burger staat hoog in het vaandel en hieraan wordt juist afbreuk gedaan". Burgemeester Berghoef geeft toe dat het besluit om het burgerloket te sluiten wel erg kort van tevoren werd aangekondigd. "Dat had anders gekund". Berghoef: "dienstverlening moet in de toekomst aan zeer hoge eisen voldoen. Er hangen hoge kosten aan dit soort locaties. Een automaat om paspoorten in te bewaren kost al ruim een ton. Het gaat om de hoge eisen, dus de hoge kosten die dit soort voorzieningen met zich meebrengen". Deze eisen worden tegenwoordig door de overheid aan gemeenten gesteld. Bij het verstrekken van een identiteitskaart of paspoort zijn tegenwoordig twee medewerkers nodig. Eén persoon noteert de gegevens voor de nieuwe reisbescheiden. Diezelfde persoon mag later niet zelf deze bescheiden afgeven, dat moet een andere medewerker doen. Burgemeester Berghoef heeft ook onderzoek laten doen of er in het verleden toezeggingen zijn gedaan om de voorziening in Dinxperlo te handhaven. Hiervoor zijn vertrouwelijke stukken van de stuurgroep van de herindeling bekeken. Ook zijn er gesprekken gevoerd met oud burgemeesters. Uit dit onderzoek is gebleken dat er geen toezeggingen zijn gedaan. De raadsleden willen over deze kwestie langer doorspreken en dat komt in de raadsvergadering op dinsdag 22 januari aan de orde. Foto & tekst: Leo v/d Linde

Ander nieuws