Header image

Arctic Challenge 2011 Updates

22 jan: Verwachte aankomst in Lichtenvoorde De teams vorderen voorspoedig. De eerste teams worden rond 16.00 uur op de Markt in Lichtenvoorde verwacht. Belangstellenden hoeven niet in de kou te wachten, want op de Markt zijn voldoende horeca gelegenheden waar ze even wat kunnen drinken of eten. De laatste team zullen in de loop van de avond aankomen. De prijsuitreiking zal daarna zo spoedig mogelijk plaats vinden. Men zal zich in de tussentijd niet hoeven te vervelen omdat er volop muziek zal zijn, waaronder een optreden van de "Heino's". Een band die garant staat voor een spetterend optreden. _________________________________________________________________________________ LICHTENVOORDE -  De Arctic Challenge 2011 in op zaterdag 15 januari officieel van start gegaan van uit Lichtenvoorde. De Arctic Challenge Tour 2011 is een autosport evenement voor iedereen die affiniteit heeft met autorijden, sneeuw en kou. Het is beslist geen rally. Het komt niet aan op snelheid, maar op behendigheid, goed navigeren en anticiperen. Daarom is deelname aan de Arctic Challenge Tour ook voor iedereen mogelijk en heb je geen rally licentie nodig. Gelre FM is er voor de thuisblijvers! Om het thuisfront van alle Achterhoekse deelnemers op de hoogte te houden, rijden Jorg Ebbers en Oscar Goossens mee met de Arctic Challenge om hiervan vervolgens dagelijks verslag te doen. Luister iedere dag naar Gelre FM voor de Arctic Challenge updates. Alle updates zijn hieronder terug te luisteren. Meer nieuws en foto's over de De Arctic Challenge Tour 2011 kunt U vinden op de speciale Arctic Challenge pagina op de website van Gelre FM.  Klik hier om naar de Arctic Challenge pagina te gaan [album id=17 template=extend] _________________________________________________________________________________

Nieuws over het verloop van de Arctic Challenge tour 2011:

________________________________________________________________________ 20 jan: Team 7 wint 3e etappe Team 7, Shock Media & Multimedia Center, zijn vanmorgen als 46e gestart en dus met 46 minuten achterstand op de eerste starter. De heren hebben flink door gereden en zelfs een bijna botsing met een rendier op video vast gelegd. Het laaste deel van de etappe reden de heren aan kop en kwamen als eerste aan op de eindbestemming van etappe3. Team 7  is al aardig bekend om hun grollen en grappen een selectie van vandaag ________________________________________________________________________ 20 jan:  Hmmmm dat is toch richting Rusland? ________________________________________________________________________ 19 Jan: Morgen 3e etappe Morgenvroeg start de derde etappe om 6:00 uur 's ochtends (Nederlandse tijd). De afgelopen twee dagen hebben alle teams rust gehad en zijn ze bezig geweest met andere dingen zoals sleerijden met husky's en scheuren op sneeuwscooters. Er is een stuntteam uit Finand geweest die met hun sneeuwscooters over auto's van de deelnemers heensprongen. De sfeer is erg goed, iedereen heeft het enorm naar zijn zin hier in het hoge noorden ondanks het slechte weer, het is op dit moment -18 graden en veel stuifsneeuw. Met aanvang van de 3e etappe word ook een aanvang gemaakt met de terug reis naar Nederland. ________________________________________________________________________ 19 jan: Rendieren gespot in Laplan [nggallery id=101] ________________________________________________________________________ 19 Jan:  Rustdag 2 Vandaag zijn de teams die gister op de sneeuwscooters zijn weg geweest op Husky safari. De teams die gister op husky safari zijn geweest maken vandaag een sneeuwscooter tocht en mogen met de wagen gaan rijden op een bevroren meer. Foto's van de Husky safari van vandaag: ________________________________________________________________________ 19 jan: Tussenstand na 2 etappes 1 Team 19 FunCare4Kids 2 Team 32 TM 3 Team 18 Zeropoint 4 Team 52 SVL Credit Management 5 Team 03 Vlinderkind 3 6 Team 10 Baltus Beheer 7 Team 27 Sogeti 2 8 Team 34 TonTon 9 Team 53 Villa Pardoes 10 Team 11 Hoenderboom.nl 11 Team 09 Madelief 12 Team 12 Het Kleurrijk 13 Team 55 Together For Ms Research 14 Team 25 Vesting Finance 2 15 Team 23 BVK-Grip Accountants 2 16 Team 40 VDT Sports / SEMCAR BV 17 Team 21 Marveld - Ridderinkhof 18 Team 31 FoodAtelier 19 Team 49 TopRent 20 Team 33 Arrendum 21 Team 37 NKI - AVL 22 Team 47 WSI - ESVE 23 Team 22 Marveld - Ten Kate & Huizinga 24 Team 29 Knip & Go.nl 25 Team 30 Black J.A.C.K. 26 Team 35 De Maatjes uit 1969 27 Team 44 Flexaforte-Bubbles 28 Team 01 Vlinderkind 1 29 Team 06 BVK-Grip Accountants 1 30 Team 48 Elan Dak en Wand 31 Team 38 Wessels Vakbouwers bv 32 Team 26 Sogeti 1 33 Team 39 ikwijsudeweg.nl 34 Team 42 Steentjes - Aagten 35 Team 20 Stoverink 36 Team 41 Rouwenhorst 37 Team 43 SAS Consult 38 Team 08 Go Arctic 39 Team 14 IJzersterk Maatwerk 40 Team 54 TechnoWand 41 Team 16 ikwilvanmijnautoaf.nl 1 42 Team 07 Shock Media & Multimedia Center 43 Team 05 LEALTI-Wolters 44 Team 24 Vesting Finance 1 45 Team 50 Adventure Boys 46 Team 36 Zuiderduin 47 Team 57 PWM Goes Arctic 2 _________________________________________________________________________________ 19 jan: Ernst Daniël Smid schrijft over de Arctic Challenge op zijn weblog Bekijk de web log van Ernst Daniël Smid ________________________________________________________________________ 18 Jan: Video van het ijsdriften op bevroren meer Team 7 - Shock Media & Multimedia Center heeft tijdens het ijsdriften ook nog even een ander team losgesleept, die iets te enthousiast bezig waren ________________________________________________________________________ 18 Jan: VDT Sports/Semcar BV winnaar van de Vlinderkind etappe Zojuist is de uitslag van de tweede etappe (Vlinderkind etappe) bekend gemaakt aan de deelnemers. Dat de snelheid in het hoge noorden beduidend lager lag dan tijdens de eerste etappe bleek wel uit het feit dat er tijdens de tweede etappe minder strafpunten werden uitgedeeld. De 1e plek van de tweede etappe werd behaald door team 40 VDT Sport/Semcar BV. Voor de 2e plek tekende team 53 Villa Pardoes. Als derde eindigde team 19 FunCar4Kids. De uitslag kunt U hier lezen. ________________________________________________________________________ 18 jan: Eerste rustdag is Fun voor Funcare4kids Team 19 FunCare4Kids  heeft op de eerste rustdag genoten van de activiteiten hieronder hun fotoverslag: [nggallery id=100] ________________________________________________________________________ 18 Jan: Team Madelief schrijft weer na een goed nachtrust Zo vandaag even een beetje slaap ingehaald, tot 13.00 uur geslapen (14.00  uur Finse tijd) dat hadden we even nodig. We hebben gisteren avond nogal laat de bar verlaten, het was een uur of 4. Na het douchen zijn we snel naar buiten waar foto's zijn gemaakt van de teams met de auto tussen 2 schansjes waar een stuntteam met sneeuwscooters overheen vloog. Spannend want ze vlogen er rakelings overheen voor mijn gevoel ( het zal wel een meter geweest zijn). Ook hebben we actie ondernomen om de auto eens uit te mesten, de troep die 2 personen kunnen maken op zo'n tocht kan nu in twee plastic draagtassen. Voornamelijk lege red bull blikjes...... We hebben net even gebruncht en gaan nu even voor souveniers shoppen en daarna kijken bij de ijsralley. Op aanraden van een ander team gaan we niet meedoen, veel te veel auto's op het ijs en de kans dat je iemand raakt is te groot, dat willen we OPEL niet aandoen. ________________________________________________________________________ 18 jan 16.45: Team 15 - Paashuis nu ook in Muonio Vanmiddag om 16:45u (Finse tijd) kwamen Marco Paashuis en Ron Veltkamp aan in Muonio bij hotel Harriniva. Ze werden opgewacht door collega teams en het bestuur. Na zo'n lange rit hadden de mannen natuurlijk wil zin in een glaasje fris. Omdat team Paashuis op maandag alsnog vertrok hebben ze een eenzame etape gereden. Hier onder hun fotoverslag: [nggallery id=99] ________________________________________________________________________ 18 Jan: Deelnemers  aan de sneeuwscooter toch maken tussenstop De deelnemer aan de sneeuwscooter tocht houden een tussen stop bij een Hotel met zwembad .... Heerlijk! ________________________________________________________________________ Team 15  Auto Paashuis gaat als eens speer Team 15 viel zondag al vroeg uit, Na reparatie van de auto zijn de mannen als nog begonnen aan het ijskoude avontuur en zullen vanmiddag bij de andere teams aankomen om mee te doen aan de activiteiten. Donderdag in alle vroegte zullen ze alweer huiswaarts moeten keren net als alle andere teams. Zaterdag komen de teams weer aan in het centrum van Lichtenvoorde. ________________________________________________________________________ 18 jan sneeuwscooter tocht Lars van team 7 Shock Media & Multimedia Center stuurde als eerste een foto van vandaag. Bijschrift van Lars: Ow man dit is gaaf!!! ________________________________________________________________________ Team 7 Shock Media & Multimedia Center op Radio Oost Uitslapen was er voor Alain Götz en Lars Elferink van team 7 niet bij ze werden wakker gebeld door Radio Oost voor een telefonisch interview.... http://blogger.xs4all.nl/gerson/archive/2011/01/13/639220.aspx Gisteravond zaten de heren nog aan de verse zalm er werd er nog volop nagepraat met de andere deelnemers en rond 10 uur op de kamer nog even een magnum-fles Grolsch weg gewerkt. Vandaag om 09.30 (nl tijd) verzamelen voor het sneeuwscooteren. Dat belooft een mooie dag te worden. ________________________________________________________________________ 18 jan Vandaag Husky rijden en sneeuwscooteren in Harriniva Vandaag en morgen krijgen de teams de gelegenheid om te gaan sneeuwscooteren en om te gaan huskysleerijden. Daarnaast is er nog tijd om met de eigen auto op een bevroren meer te rijden. Een unieke gelegenheid om te testen wat je auto doet onder gladde omstandigheden, zonder dat er opstakels in de weg staan. Een cameraman hangend aan een parachute met op zijn rug een grote propeller maakt zelfs opnames vanuit de lucht. Hieronder zie je het moment waarop dit "kleinste vliegtuig" de lucht in gaat. ________________________________________________________________________ 18 januari: De ervaring van het dames Team Madelief Vorig jaar deed er voor het eerst een dames team mee met de Arctic Challenge. De Pink Ladies rijdende in een rozse landrover, Ze vielen op de heen weg al uit.  Dit jaar wederom een dames team in de Artic Challenge: Team Madelief met de achterhoekse Lia Bulsink en Annemarie Kempers.  Het gaat dit jaar als een speer met de dames. Ze schreven een verslag van de laatste 2 dagen: Anne Marie: Nou daar zijn we dan, eindelijk in Finland in de plaats Muonio in het hotel Harriniva. We zijn hartelijk ontvangen door de organisatie en natuurlijk de complimenten in ontvangst genomen voor onze 10e plek na de eerste etappe. Maandag tijdens de laatste uren van de rit was ik compleet de weg kwijt (niet letterlijk ) ; oververmoeid, sneeuwstorm, veel te veel Red Bull enz. enz. en kon niet meer rijden, ik zag het echt niet meer. Gelukkig was Lia nog fit genoeg om verder te rijden en dat deed ze met zeer veel pit! Ik heb aardig wat kreetjes geslaakt geloof ik ( totdat mijn ogen tijdens het vertellen van een verhaal dicht vielen). Gelukkig wel de ogen open toen we over de poolcirkel reden, niet veel te zien maar koud, kaal en harde wind.  We waren maandag om 00.45 uur in het Hotel in Bodø waar we te horen kregen dat we om 06.44 weer moesten starten??!!  Dus dat betekend de wekker zetten om 05.30 uur want je wilt toch even douchen en eten voor het vertrek (was echt nodig). Het was een prachtige rit vandaag, we zijn via de Fjorden gereden en dat was fantastisch, toen omhoog naar Narvik en vandaar uit via Zweden naar Finland waar we om 18.15 uur Finse tijd aankwamen. ( het is hier een uur later). Nou dit was mijn eerste verhaaltje, Lia zal ook nog wat schrijven. Lia: Eindelijk in het hotel, eerst een lekker warme maaltijd, de eerste sinds vrijdag. Rotzooi op de kamer, lekker douchen en dan naar de ....eh bar. Beregezellig. Tegen enen kwam het laatste team binnen. Verkeerde boot genomen, maar dat kan gebeuren. Lekker op een 10e plek na de etappe van de eerste dag, wel 5 euro waard ! Na het  zeer vermoeiende laatste etappedeel van zondag op maandag, kwam de 10e plek erg goed aan. Bleek dat onze strategie toch de juiste was. Maar goed, pech gooide roet in het eten, dat heeft ons 1,5 uur gekost. De Maandag ging weer geweldig, de Opel gaat als de brandweer, geen wonder met een beetje super-diesel. Vandaag in de loop van de dag zal de uitslag van de (ingekorte) 2e etappe bekend worden. De uitgevallen teams zijn inmiddels bijna allemaal aanwezig in het hotel. Alleen team Paashuis is nog onderweg! Voor ons is het een rustdag, waar we lekker gebruik van maken. Door een defect aan de pc is het ons niet gelukt om wat mooie foto's te plaatsen, maar we doen nog een poging. ________________________________________________________________________ Filmpje van HvNL ________________________________________________________________________ 17 Jan 22.40: Team 19 FunCare4Kids maakte onderweg naar Finland de volgende foto's [nggallery id=98] ________________________________________________________________________ Woensdag Gelre FM live met Kraak de kluis vanuit Hotel Harriniva in Finland ________________________________________________________________________ 18 Jan 02.30: Alle teams zijn binnen Alle teams zijn binnen . Op Loqater lijkt het of er nog teams binnen moten komen. maar een slechte verbinding met het hoge noorden maakt dat loqater niet de juiste positie van alle wagen kan verwerken alleen team 15 is nog onderweg. ________________________________________________________________________ 17 Jan 21.15: Nog 4 +1 teams onderweg Vinderkind 3 en 4 zijn nu ook bij het hotel.  Alleen de teams 13 22, 29, 42, 44, 46  (en natuurlijk team 15 nog) ________________________________________________________________________ 17 jan 20.30: Nog 6 teams onderweg +1 De teams 3 - Vlinderkind 3 en team 4 - Vlinderkind 4 zijn bijna bij het hotel.  Team 22 Marveld - Ten Kate & huizinga en team 29- Kinp&go.nl komen vanuit een noordelijke richting op de E8 aan gereden richting het eind punt. Team 46 - Wink -  Gelre en team 44 Flexaforte-Bubbels komen van zuidelijke richting aan gereden op de E8 richting het hotel. Team 44 - Steentjes Aagten moeten nog wel even door rijden op de E10 en kunnen net als de in de boot genomen team 13 nog kiesen of ze via noordelijke of zuiderlijke richting de E8 gaan nemen. Het is nog wel een stukje rijden voor deze twee teams.  En dan nog +1, dat zijn de mannen van team 15 Auto Paashuis die als nog willen aansluiten bij de groep na eerder te zijn uitgevallen. Ze rijden momenteel tussen Malmö en Kopenhagen op de E4 ________________________________________________________________________ 17 jan 19.30 team 13 gaat de boot in Maaike Paaijmans &Pjotr Paaijmans  van team 13 PWM Goes Arctic 1 hebben een klein foutje gemaakt. Ze zaten op de verkeerde boot. Ze moesten eigenlijk naar Skaberget vanuit Bognes maar op de boot kwamen we er achter dat het de boot was van Bognes naar Lodingen. Ze wisten niet dat er meerdere bestemmingen waren, Duhuh. Maar enfin, in totaal 30 km extra en een half uur boottijd. Het gaat nog wel even duren voordat Maaike en Pjotr  in het Hotel Harriniva in Finland aankomen. De meeste teams zijn al in of bij het hotel aangekomen. ________________________________________________________________________ 17 Jan 18.30: De eindbestemming van vandaag is Hotel Harriniva in Finland De eerste teams zijn aangekomen op de eindbestemming.  Hotel Harriniva in Finland. Deelnemers van de Arctic Challence 2010 zijn er vorig jaar ook al geweest. Het hotel is gelegen in het mooie Fins Lapland nabij Pallas-Ylläs National Park. Hier hebben de teams twee dagen rust en vertier in de vorm van een sledehondenrit, sneeuwscooter-safari en mogen ze morgen tussen 12.00 en 14.00 proberen de kluis te kraken op Gelre FM. En natuurlijk even uitrusten en de accu opladen voor de verre thuisreis, die donderdagochtend vroeg begint. Zaterdag komen de teams aan in het centrum van Lichtenvoorde. [nggallery id=97] Team 15 is op weg naar København (Kopenhagen) ________________________________________________________________________ 17 jan 16.32: Filmpje Filmpje vanmiddag om 16.15  gemaakt door team 7 -Shock Media & Multimedia Center ________________________________________________________________________ Bericht van de organisatie aan alle rijders Matig snelheid! Politie aanwezig op de weg er wordt te hard gereden. Politie overweegt tour stop te zetten bij het niet houden aan de snelheid. Vrgr Org. A.C. ________________________________________________________________________ 17 jan 16.45: Er zijn vele wegen die naar ..... Via Loqater zijn de team te volgen we zien nu dat er verschillende routes gekozen worden om op het volgende coördinaat uit te komen. Het is al vanaf 14.30 donker in het hoge noorden. en de temperatuur  is -14 en zak nog verder naar beneden. Verder zien we dat team 15 welke vandaag van uit Lichtenvoorde is vertrokken op de boot staat te wachten in Denemarken. Ze hopen morgen aan het einde van de dag aan te komen bij de rest van de teams in Lapland. ________________________________________________________________________ Alain en Ersnst Daniel Smit staande gehouden door Noorse politie Team 7 Shock Media & Multimedia Center maakte eerder al een grap dat ze waren aan gehouden door de politie, maar dit keer was het wel echt. Alain schrijft hier over het volgende: We doen het echt niet expres. We werden weer aangehouden, samen met 2 andere teams waaronder die van Ernst Daniel Smit. De politie was getipt zo bleek, ze hielden ons niet aan omdat ze een overtreding hadden geconstateerd, gelukkig! De bestuurders moesten hun rijbewijs geven en gezien Lars zijn geschiedenis met de Noorse politie hebben we tactisch even gewisseld. Al die Nederlanders lijken toch op elkaar….  Nadat alle gegevens waren genoteerd mochten we onze weg weer vervolgen. Helaas hierdoor wel ingehaald door veel anders teams, maar dat maken we wel weer goed! ________________________________________________________________________ Uitslag van de Roemaat Etappe De puzzel is compleet. Nadat de plaatsbepaling voor de tijd en de plaatsbepaling voor de afstand, rond was en daar de punten aangehangen waren was er een stand bekend. Deze werd echter flink beinvloed door de bonuspunten die men kon verdienen bij de flitslokaties, maar vooral door de strafpunten die men "scoorde" door een te hoge snelheid. Toen ook die punten allemaal verwerkt waren, bleek dat het team van FUNCARE4KIDS (team 19) de meeste punten had overgehouden. Dat had men te danken aan de keurige manier van rijden, waardoor ze maar weinig strafpunten kregen. Op de tweede plaats eindigde team TM (team 32) en op derde plek eindigde team SVL CREDIT MANAGEMENT (team 52). Ook nu blijkt dat je niet als eerste hoeft aan te komen om ook op de eerste plaats te belanden. Te hard rijden wordt afgestraft!
Uitslag Roemaat Etappe
Team naam Positie
Team 19 FunCare4Kids 1
Team 32 TM 2
Team 52 SVL Credit Management 3
Team 10 Baltus Beheer 4
Team 18 Zeropoint 5
Team 3 Vlinderkind 3 6
Team 27 Sogeti 2 7
Team 34 TonTon 8
Team 11 Hoenderboom.nl 9
Team 9 Madelief 10
Team 53 Villa Pardoes 11
Team 12 Het Kleurrijk 12
Team 23 BVK-Grip Accountants 2 13
Team 21 Marveld - Ridderinkhof 14
Team 17 ikwilvanmijnautoaf.nl 2 15
Team 25 Vesting Finance 2 16
Team 31 FoodAtelier 17
Team 47 WSI - ESVE 18
Team 49 TopRent 19
Team 40 VDT Sports / SEMCAR BV 20
Team 44 Flexaforte-Bubbles 21
Team 22 Marveld - Ten Kate & Huizinga 22
Team 33 Arrendum 23
Team 48 Elan Dak en Wand 24
Team 37 NKI - AVL 25
Team 35 De Maatjes uit 1969 26
Team 29 Knip & Go.nl 27
Team 30 Black J.A.C.K. 28
Team 6 BVK-Grip Accountants 1 29
Team 1 Vlinderkind 1 30
Team 38 Wessels Vakbouwers bv 31
Team 20 Stoverink 32
Team 26 Sogeti 1 33
Team 14 IJzersterk Maatwerk 34
Team 39 ikwijsudeweg.nl 35
Team 4 Vlinderkind 4 36
Team 43 SAS Consult 37
Team 41 Rouwenhorst 38
Team 16 ikwilvanmijnautoaf.nl 1 39
Team 8 Go Arctic 40
Team 54 TechnoWand 41
Team 7 Shock Media & Multimedia Center 42
Team 5 LEALTI-Wolters 43
Team 24 Vesting Finance 1 44
Team 36 Zuiderduin 45
Team 50 Adventure Boys 46
Team 57 PWM Goes Arctic 2 47
________________________________________________________________________ 17 jan 11.15: Team 17 - ikwilvanmijnautoaf.nl 2 is uit de race Team 17, ikwilvanmijnautoaf.nl 2, heeft rond 9:45 uur in Noorwegen een ongeluk gehad. Zij zijn op het dak van de auto in de berm terecht gekomen. De auto is afgesleept en zij gaan bekijken of ze met deze auto verder kunnen rijden of dat zij vervangend vervoer moeten regelen. Naast de enorme schrik is er gelukkig alleen sprake van materiele schade. Team 17 reed met de kleinste auto van het deelnemersveld (FIAT 500) ________________________________________________________________________ 17 jan 2011  Mediabus geariveerd in Lapland De mediabus is vanmorgen aangekomen op de plek waar de deelnemers vanavond ook zullen aankomen. [nggallery id=96] ________________________________________________________________________ 17 jan 10.00: Tean 15 - Paashuis verkrekt als nog naar lapland Nog maar net onderweg viel team 15 in Duitsland uit met motorstoring.  Het team is er in geslaagd om de auto te repareren en gaan nu rechtstreeks naar lapland en hopen morgen in de loop van de dag zich te kunnen aansluiten bij de rest. Team 15 rijd niet meer mee voor het eindklassement maar nog wel voor hun goede doelen Kika en Kanjer voor Kanjers.  Met dank aan Obbe van den Bijlaard en Tonnie Krabbenborgh van Auto Paashuis, wat de ADAC zaterdag niet lukte hadden zij snel gevonden, de oorzaak bleek een kabelbreuk te zijn van het centrale management systeem naar de verstuivers, een aantal connectoren zijn vervangen, een proefrit wees uit dat alles weer naar behoren functioneert. Na een valse start, nu op weg naar de Noordkaap. Als alles loopt zoals het nu gepland is voegen we ons morgenavond bij de teams. Het team is onderweg en is momenteel in Duitsland. ________________________________________________________________________ 17 jan 05.44: Team 7 - Shock Media & Multimedia Center is alweer onderweg Jaja beste mensen, we zijn al weer vroeg uit de veren! De Arctic is niet voor mietjes uiteraard. Zodadelijk even wakker worden met een bakkie leut en een broodje en dan de auto weer in. Gisteren is een van onze stroompunten doorgebrand (er lag een stekker van een usb kabeltje in en die heeft kortsluiting veroorzaakt vermoeden we) dus we moeten even tijdelijk stroom met een verlengsnoer uit de kofferbak halen. Die kabel hebben we bij ons…. ergens. De Touareg heeft een whopping 114 zekeringen, en de handleiding is duits (hoe kan het anders) dus ik ga in het volgende hotel even uitzoeken welke zekering erdoor is gegaan zodat we op de terug weg alles weer normaal kunnen aansluiten. Zojuist de tweede coordinaat voor vandaag ontvangen, en het LIJKT (maar dat weet je natuurlijk nooit zeker) of dat de eindcoordinaat voor vandaag is. In dat geval zouden we er tussen 4 en 6 vanmiddag kunnen zijn! Zodadelijk gaan we met het veer over naar Skarberget! We zullen aan boord even proberen een filmpje van het oprijden van het pondje te plaatsen! ________________________________________________________________________ 16 jan 22.34 Reis verslag van team 7 - Shock Media & Multimedia Center Omstreeks 18:00 is team 1 Vlinderkind in de berm beland, ze reden ongeveer 100 meter voor ons in een bocht. De behoorlijke sneeuwval waardoor het zicht slecht is, in combinatie met de ijzige wegen en wellicht de vermoeidheid waren waarschijnlijk de oorzaak. Gelukkig zijn ze precies in een enorme hoop losse sneeuw terecht gekomen en mankeerden ze zelf niets! De auto stond echter muurvast. Wij hebben, samen met enkele andere teams die weer achter ons reden, de weg deels afgezet en zijn begonnen met het lostrekken van hun auto. Dit lukte helaas zelfs niet met 2 auto’s tegelijk. Vervolgens flink graven en weer trekken met 2 auto’s. Ook nu kregen we nog niet voldoende grip om hun auto uit de berm te trekken… Inmiddels waren we al ruim 5 kwartier bezig totdat redders van team FlexaBubbles er aan kwamen. Hun hadden een kinetische sleepkabel waardoor ze met een paar flinke aanlopen de auto binnen een kwartiertje uit de sneeuw kregen. Inmiddels zijn wij weer onderweg maar hebben helaas wel anderhalf uur vertraging opgelopen… en we zijn al zo moe.  We verheugen ons op het hotel en het WARME eten wat als het goed is klaar staat. Snel bikken straks, douchen, maffen, nog een paar M&M’tjes en morgen weer vroeg op. We verwachten rond 23:30 aan te komen, we hebben dan dus circa 32 uur onafgebroken gereden (en gelachen!). ________________________________________________________________________ 16 jan 22.32: De volgende teams zijn aan gekomen in Bodø en hebben de eerste etape gehaald De volgende teams hebben inmiddels de eindstreep van de eerste etappe gehaald. Team 5, Lealti - Wolters Team 11, Diekat Team 14, IJzersterk Maatwerk Team 18, Zero Point Team 20, Stoverink Team 21, Marveld Team 24, Vesting Finance 1 Team 27, Sogeti 2 Team 29, Knip&Go.nl Team 31, Het Foodatelier Team 32, TM Team 36, Twee Hollanders Onderweg Team 37, NKI - AVL Team 38, Wessels Vakbouwers Team 40, VDT Sports - Sem Car BV Team 43, SAS Consult Team 47, WSI - ESVE Team 49, TopRent Team 50, Adventure Boys Team 52, SVL Credit Management Team 53, Villa Pardoes Team 54,TechnoWand Zij kunnen de benen strekken, lekker eten en drinken en dan naar bed voor een welverdiende nachtrust. Deze lijst is in willekeurige volgorde van binnenkomst. ________________________________________________________________________ 16 jan 22.30: Team 56 - Heinhuis Recycling slaap niet bij de rest van de teams Toon en Jeroen Heinhuis van team 56 brengen helaas de nacht niet door met de rest van de teams bij het laatste coordinaat en moeten de rit voor vandaag afbreken. Zij slapen in een hotel elders en gaan morgen weer verder met hun reis. ________________________________________________________________________ 16 jan 19.30: Team 7 - IJzersterk Maatwerk als eerste op eindbestemming Toby Rouwen en Gerlach Takkenkamp van Team 7 zijn als eerste aan gekomen in Bodø.  Team 11 Hoenderboom met Rob & Peter Hoenderboom zijn als tweede aan gekomen in Bodø.  Wat dit gaat betekenen voor het eindklassement is nog niet bekend. Hebben de teams zich aan de snelheidslimiten gehouden of niet? Krijgen de teams extra punten of punten aftrek? Later vandaag zullen we het weten.  Op de sataliet foto zien we o.a het vliegveld van Bodø.  Als het  Henk Joosten en Jeroen Delmee van team 28 is gelukt om een vlucht te krijgen naar Bodø dan kunnen ze als buiten het klassement om toch deel te kunnen nemen aan de activiteiten. ________________________________________________________________________ Eerste teams komen in de buurt van de eindbestemming Bodø ________________________________________________________________________ 16 jan 18.54: Team 3, Vinderkind 3, ook vast in greppel Fred en Gabor de Gruil van team 3 zitten ook vast in een greppel vlakbij drie geschaarde vrachtauto's die de weg blokkeren. Team 10 was ter plaatsen om te helpen. Vlinderkind 3 is los getrokken uit de greppel door de chauffeurs van de vrachtauto's en met hulp van Peter Baltus en Hans Sommer van team 10. Beide teams zijn inmiddels weer op weg naar de volgende coördinaat. ________________________________________________________________________ 16 jan 18.30: Team 1, Vinderkind 1, vast in greppel Team 1 met Emilty Simunic en Georg van Luyt zijn met hun auto in een greppel gereden. Zij hebben gelukkig zelf geen letsel en werden ogeholpen door team 7- Shock Media en Multimedia Center, team 22 - Marveld - Ten Kate & Huizinga, team 41 - Rouwenhorst en team 33 - Arrendum.  Of team 1 - Vinderkind 1 de challenge kan vervolgen moeten we nog afwachten. Er zijn gelukkig geen  gewonden gevallen. Update 19.14: Team 1 is los getrokken met een kinetosche kabel van team flexa bubbles. Team 1 is weer onderweg. ________________________________________________________________________ 16 jan 18.15: Uitgevallen Team 28, VCSPlay.com, gaat niet terug naar Nederland Eerder vandaag viel Team 28, VCSPlay.com uit in the Arctic Challenge tour 2011. Het team bestaande uit Henk Joosten en Jeroen Delmee staan op dit moment op het vliegveld van Oslo om een ticket te boeken. Zij zullen rechtstreeks vliegen naar de eindbestemming van etappe 2 om toch deel te kunnen nemen aan de activiteiten. ________________________________________________________________________ 16 jan 15.44: Team 24, Vesting Finance 1 helpen vrachtwagenchauffeur Pim en Hans Peter van team 24 redden de chauffeur uit zijn gestrande vrachtauto. ________________________________________________________________________ 16 Jan 2011 En hoe ziet het er onderweg uit? Video - update via het team 7 Shock Media & Multimedia Center En een sanitaire stop ..... brrrrrrrrrrrrrr .... koud hé? Verder laten Alain en Lars van team 7 het volgende nog aan ons weten: Ondertussen rijden we 421km ofwel 6:16 voor de eindcoordinaat van vandaag. We hebben aardig wat tijd ingehaald en verwachten rond 22:00 daar aan te komen. Jullie is allen bekend dat de aankomt-volgorde aldaar NIETS maar dan ook NIETS te maken heeft met wie bovenaan staan in het klassement?!?!?!? Er gaat nog straftijd af voor te hard rijden of bonuspunten bij voor netjes rijden en we waren natuurlijk ook niet allemaal tegelijk gestart en dat wordt ook verwerkt! Daarnaast wordt de tijd die we moesten wachten voor de boottochten nog verrekend. De uitslag van de etappe van vandaag is waarschijnlijk pas vanavond laat of morgen bekend! ________________________________________________________________________ 16 jan 2011 Arctic Challenge bij SBS6 in HvNL Gisteren 15 januari werd er in Hart van Nederland aandacht besteed aan de Arctic Challenge 2011 en in het bijzonder aan de goede doelen die de teams en sponsoren steunen. Klik hierom het bericht te lezen en de uitzending te bekijken. ________________________________________________________________________ het gaat goed met Team 30,  Black-J-A-C-K Ze melden ons het volgende: De route tussen Oslo en Trondheim was voor de helft ruim besneeuwd, maar dat is een voordeel voor die ouwe diesel Jeep van ons. Hij ploegt overal doorheen. Super gaaf. Nu is de weg weer prima schoon en kunnen we keurig 80 kilometer per uur aanhouden. De appeltaart van Jet was heerlijjk (nog een puntje of 6 te gaan) en ook de salade en andere hapjes smaken als in een driesterren hut. Kortom geen zorgen over ons......we koersen en eten verder.... ________________________________________________________________________ 16 jan 14.32: Technische problemen Een aantal teams hebben aangegeven last te hebben van technische problemen. Er wordt hard aan gewerkt om dit voor alle teams op te lossen. Dit kan bij de meeste teams pas bij de eindbestemming van de eerste etappe. Voor de mensen en thuisblijvers die ons volgen is het belangrijk om te weten dat er af en toe iets vertraging kan zitten in de positieweergave van de verschillende teams. Zodra er weer contact met een netwerk is worden deze gegevens allemaal alsnog naar ons toegezonden, er gaan geen gegevens verloren. ________________________________________________________________________ 16 jan 14.30: Team 28, VCSPlay.com & Team 45, The A Team Uitgevallen Team 28, VCSPlay.com met in de auto Henk Joosten en Jeroen Delmeeis door een ongeval helaas uit de race. Ze hebben teveel schade aan de auto om door te kunnen rijden. Gelukkig hebben Henk en Jeroen zelf geen letsel. Zij gaan vandaag nog met het vliegtuig terug naar Amsterdam zodat ze wel bij de finish aanwezig kunnen zijn. Team 45, The A Team is helaas uitgevallen en kan door problemen met de auto niet meer verder. Zij gaan nu met het vliegtuig naar de eindbestemming van de eerste etappe. Anne Roemaat en Anke Spexgoor uitgevallen en gaan per vliegtuig naar eindbestemming. ________________________________________________________________________ 16 Jan 12 45: Team 8, Go Arctic, verkeerd getankt Rond 12:45 vanmiddag kregen wij van team 8 te horen dat zij vaststaan bij een tankstation omdat ze de verkeerde brandstof hebben getankt. Heel vervelend voor ze alleen wel apart als je vader al jaren een eigen tankstation heeft. Maikel en Raymond succes ermee! ________________________________________________________________________ 16 jan 12.40 Team 56, Heinhuis recycling, aangehouden door douane Team 56 heeft na het begin in Lichtenvoorde al vrij snel gekozen voor een geheel eigen route. Zij hebben besloten om het hele eind tot Goteborg met de boot te gaan. Omdat zij deze cruise hebben gedaan waren ze vrij laat (rond 12:00 uur) bij het eerste coordinaat maar wel helemaal uitgeslapen. Zo blij als ze waren om weer op het vaste land te staan konder ze meteen hun hele auto uitpakken voor de (alleen Fins sprekende) douane. ________________________________________________________________________ 16 jan 2011 team zijn op weg naar Bodo in Noorwegen De teams hebben vandaag de nieuwe  coördinatengekregen,  Die coördinaten zijn N67,28521 en E 14,38271. Dat is het stadje Bodo, dat ver bovenin Noorwegen ligt. pal aan zee. Vanaf Oslo (CP1) is dat ruim 1200 kilometer sturen. Hieronder een loqater printscreen update van 12.00 vandaag waar op we ook zien dat team Paashuis weer veilig terug is in Lichtenvoorde. Team 13 nog wel wat kilometers moet maken vandaag en dat de grootste groep al aardig op weg is. [nggallery id=95] ____________________________________________________________________________ 16 jan 2011 Update via het team 7 Shock Media & Multimedia Center: 09.56: Goeie morgen allemaal! Bij deze een kort filmpje over waar we nu rijden. De temperatuur is 21.5 graden Celsius boven nul (in de auto). Buiten aanzienlijk kouder.  Meer filmpjes volgen later, ofwel wanneer internet verbinding beter is ofwel als we ooit in een hotel komen en nog voldoende puf hebben (volgens de planning komen we rond 22:30 vanavond aan). 07.01: 4 banden wisselen in de sneeuw bij een tankstation: 20 minuten. Plasje doen: 45 seconden. Koffie halen bij tankstation: 2 minuten. Snel nog even je nog bijna volle benzinetank bijvullen omdat je toch naast de pomp staat en dat economisch is qua tijd: 20 minuten verloren tijd en geen druppel benzine met dank aan de bijna overleden oma achter de kassa. 04.00 Na een rit van ongeveer 13 uur, 1200 km en 2 overvaarten zijn we een kwartiertje geleden bij de eerste coordinaat aangekomen. Deze lag net onder Oslo. We hebben nu de 2de coordinaat gekregen en die komt uit in Bodo Noorwegen (waar je met de boot naar de Lofoten zou kunnen). We zijn wel een beetje onder de indruk van de afstand die we nog moeten: ruim 1200 km en volgens tomtom een aaneengesloten rit van 17 uur. we zullen nog ergens de banden moeten wisselen en af en toe pauzeren, dus het wordt tegen middernacht (zondag-maandag) dat we daar zijn. Al met al dus een rit van zo’n 33 uur! Petje af als we dat zonder kleerscheuren zouden kunnen bereiken We hebben onderweg, tot halverwege tussen goteborg en oslo heel veel regen gehad. Door de sneeuw in de berm wordt het water slecht afgevoerd en liggen er grote plassen op het wegdek. Veel aquaplaning dus! Nu is het droog, het vriest en we hebben nu ook echt profijt van de winterbanden die we van Het Bandencentrum Almelo hebben gekregen. Zojuist ben ik (lars) bij een tolpoortje op de sneeuw volgas weg gereden en er was geen enkele wielspin! 100% grip dus! We hebben onderweg elke 1-2 uur van chauffeur gewisseld en het is mij zelfs al even gelukt om een kort tukkie te doen. Helaas heeft de grillworst die we bij de start kregen de grens niet gehaald. Man wat was die lekker zeg! ____________________________________________________________________________ 15 januari Team 7 Shock Media & Multimedia Center aan gehouden door Polizei Een fles Jagdbitter reden voor aanhouding, blaastest, papieren controle en bezoek aan bureau van de Duitse Polizei.  Zoe het hier gaan om een goeie grap of zou het team later nog worden gediskwalificeerd? Blijf het Arctic nieuws volgen ... ____________________________________________________________________________ 15 jan 2011 Team 15, Auto Paashuis, uitgevallen Team 15 Auto Paashuis is kort na de start op zaterdag met een motorstoring uitgevallen. Hulp van de ADAC heeft niet tot een andere oplossing geleid dan huiswaarts te keren. Heel erg jammer voor Marco en Ron die er erg veel zin in hadden. Na ongeveer 100km op weg te zijn in Duitsland waren er problemen met het motor management. Het vermogen viel weg, de motor ging in noodloop met een maximale snelheid van 80 km/h bergafwaarts. De ADAC heeft het systeem uitgelezen met als conclusie dat een van de 5 cylinders niet meer werden aangestuurd door het motor management systeem.

Ander nieuws