Header image

Scholen doen mee aan onderzoek naar voedselveiligheid

ACHTERHOEK - Kunnen FIRST® LEGO® League teams de kwaliteit van voedsel verbeteren door manieren te vinden voedselbesmetting te voorkomen? Met dit challenge thema, verkennen meer dan 200.000 kinderen in de leeftijd van 9 tot 15 jaar uit meer dan 55 landen het onderwerp van voedselveiligheid en doen onderzoek naar de mogelijke punten van besmetting van ons voedsel om vervolgens manieren te vinden om vervuiling te voorkomen of te bestrijden. Teams uit Winterswijk, Lochem en Dinxperlo doen hieraan mee. Op de regiofinale die plaatsvindt op het Graafschap College, sector Techniek in Doetinchem zullen 10 teams strijden om een plek voor de Benelux finale.

De teams hebben een autonome robot gebouwd, getest en geprogrammeerd met behulp van LEGO® MINDSTORMS® NXT om een set van voedselveiligheidmissies op te lossen. Tevens hebben zij een projectonderzoek gedaan en zullen deze middag hun innovatieve oplossingen om voedselbesmettingen te voorkomen delen.

De FLL is een wedstrijd die jongeren uitdaagt om de maatschappelijke rol van techniek en technologie te onderzoeken aan de hand van verschillende opdrachten. De opdrachten worden elk jaar opgehangen aan een thema en gedefinieerd in de jaarlijks wisselende “Challenge”. De jongeren werken in teams van maximaal tien deelnemers om de opdrachten zo goed mogelijk te vervullen en laten het resultaat zien tijdens regionale en eventuele Benelux finale. In het algemeen worden teams gevormd vanuit het onderwijs (basis en voortgezet onderwijs of de naschoolse opvang. De teams hebben 4 onderdelen waarop punten te behalen zijn:

Ontwerp, bouw en programmeer: Het is het de bedoeling dat elk team een volledig autonome robot ontwerpt, bouwt en programmeert om zoveel mogelijk punten te halen op de speciale wedstrijdmat. Voor het bouwen en programmeren van de robot wordt gebruik gemaakt van het LEGO Mindstorms® systeem .

Onderzoek en presentatie: Elk team voert binnen het jaarlijkse thema een onderzoek uit over de maatschappelijke rol van techniek en technologie. De uitkomst van dit onderzoek wordt aan de ‘projectjury’ en aan het publiek gepresenteerd op de regiofinale.

Robotontwerp: De ‘technische jury’ beoordeelt het ontwerp van de robot. Het doet er hierbij niet toe of de robot veel punten op de mat kan halen. Gekeken wordt naar hoe een robot tot stand is gekomen en op welke manier is hij geprogrammeerd. Dit zijn vragen die met de techniek van de robot te maken hebben. Om helder te krijgen hoe de kinderen met de techniek om zijn gegaan, geven ze een technische presentatie over hun robot.

Teamwork: Teamwork is erg belangrijk bij de FLL. Er wordt gekeken of ieder zijn of haar steentje bijdraagt aan het project en of er goed wordt samengewerkt, binnen het team maar ook met anderen. Daarnaast wordt er gekeken naar enthousiasme, professionaliteit en zelfvertrouwen.



Ander nieuws