Header image

OV-Klantenbarometer tonen noodzaak verbeterstrategie Syntus

DOETINCHEM - De OV-Klantenbarometer 2010 laat precies zien waar Syntus op dit moment de hoogste prioriteit aan geeft: dringende verbetering van de dienstverlening op de spoorlijn Arnhem – Winterswijk en het aanscherpen van de kwaliteit van de overige treindiensten. De opgelegde boetes van opdrachtgevers onderstreepten de noodzaak tot verbetering al eerder. Syntus neemt het signaal van haar klanten en opdrachtgevers uiterst serieus. Het roer moet om. Na een periode van teleurstellende dienstverlening is het tijd voor een opwaartse beweging in het algemeen oordeel van klanten. De 7 moet weer op het scorebord!

Syntus zet daarom in op verdere professionalisering van haar organisatie en dienstverlening aan klanten. Samen met haar opdrachtgevers en klanten is vastgesteld dat het van groot belang is om de verwachtingen die Syntus bij klanten heeft gewekt nu ook waar te maken. De OV-Klantenbarometer laat zien dat een deel van de klanten positief oordeelt over Syntus. Dat is mooi, maar niet genoeg. Alle klanten hebben recht op betrouwbaar en kwalitatief openbaar vervoer. In de al onderzochte concessies, maar ook in de concessie waarvan dit jaar nog geen cijfers beschikbaar zijn. Het kan en moet beter! Om de waardering van klanten weer te zien stijgen, zet Syntus daarom met nadruk in op twee belangrijke aspecten: verbeterde betrouwbaarheid van de dienstregeling en correcte en tijdige informatievoorziening.

De OV-Klantenbarometer laat het volgende algemeen oordeel over Syntus zien. Algemeen oordeel over Syntus 2009 en 2010 Arnhem – Winterswijk (trein) 2009 = 6.8 / 2010 = 5.9 Tiel – Arnhem (trein) 2009 = 7.1 / 2010 = 6.6 Zutphen – Winterswijk (trein) 2009 = 7.0 / 2010 = 6.8 Zutphen/Hengelo/Oldenzaal (trein) 2009 = 7.2 / 2010 = 6.8 Zutphen/Hengelo/Oldenzaal (bus) 2009 = 7.2 / 2010 = 7.4 Achterhoek (bus) 2009 = 7.2 / 2010 = 7.0 Midden Overijssel (bus) 2009 = - / 2010 = 7.5

Spoorlijn Arnhem – Winterswijk: Syntus heeft samen met onderhoudsbedrijven en ProRail maatregelen genomen om te zorgen dat de treinen tussen Arnhem en Winterswijk vaker op tijd rijden. In de eerste maanden van dit jaar zien we een verbeterde dienstverlening. Dit komt door minder uitval van het materieel en minder storingen aan de infrastructuur. Ook zijn er maatregelen genomen om het vandalisme op het baanvak Arnhem – Winterswijk tegen te gaan. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat veel storingen het gevolg zijn van vandalisme. De uitkomsten van de OV Klantenbarometer geven aan dat het nodig is dat er door de overheid geïnvesteerd moet worden in deze spoorlijn. Het baanvak Arnhem –Winterswijk heeft enkel spoor en is zeer druk bereden met vier treinen per uur in beide richtingen. Tegemoetkomende treinen kunnen elkaar tussen Zevenaar en Winterswijk slechts kruisen op een aantal (niet alle) stations en er zijn veel (onbewaakte) overwegen. Het grote aantal overwegen verhoogt de kans op verstoringen. Dit alles zorgt bij de minste of geringste vertraging van een trein voor een sneeuwbaleffect.

Onderhoud treinen beter op orde: Syntus had te weinig beschikbare treinen om de dienstregeling goed te kunnen uitvoeren. Ondertussen is het onderhoud anders georganiseerd en verdeeld over twee onderhoudsbedrijven. Daarnaast least Syntus extra DM’90 treinen waardoor er meer capaciteit beschikbaar is. Hierdoor kan Syntus gedurende de dag twee treinstellen inzetten en in de spits meestal drie.

Om de prestaties van de infrastructuur op het baanvak verder te verbeteren heeft ProRail diverse maatregelen genomen. Zo is er extra wisselverwarming in Winterswijk gekomen en zijn de beveiligingsmiddelen en wissels gecontroleerd. Daarnaast is ProRail in gesprek met gemeenten om het aantal overwegen te verminderen. Met deze verbeteringen verwachten we dat bijna de helft van de verstoringen opgelost kan worden.

Naast storingen als gevolg van materieel en infrastructuur doen zich op de spoorlijn Arnhem – Winterswijk veel storingen voor als gevolg van vandalisme. Dit betreft ongeveer een kwart van de storingen. ProRail heeft hier in samenwerking met de Provincie en Regiopolitie diverse maatregelen tegen genomen. Zo wordt er extra gecontroleerd door buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s). Ook zijn er op 50 overwegen camera’s geplaatst. Op middelbare scholen langs het traject geeft ProRail gastlessen over onder andere de gevolgen van vandalisme.

De maatregelen op het vlak van voldoende en goed materieel, verbetering van de infrastructuur en het beperken van vandalisme laten nu al verbeteringen zien die zich de komende tijd nog verder moeten doorzetten en uitbreiden. Dat zorgt voor een sterk verbeterde dienstverlening door Syntus waar klanten op kunnen rekenen.

Een betrouwbare dienstregeling staat voorop, dat spreekt voor zich. Is dat onverhoopt niet het geval, dan is het voor klanten van belang dat zij daar tijdig en correct over geïnformeerd worden. Syntus zet daarvoor al de gebruikelijke middelen in en breidt dat momenteel uit om onze klanten nog meer proactief en correct te informeren. De inzet van bijvoorbeeld Social Media als Twitter op momenten van verstoringen in onze treindiensten is daar een voorbeeld van.



Ander nieuws