Posters Paaspop mogelijk verwijderd
11-03-2010
ZIEUWENT - PaasPop-Zieuwent heeft voor de promotie van het festival op 3, 4 en 5 april gebruik gemaakt van een illustratie van het grote standbeeld van Jezus Christus in de Braziliaanse stad Rio de Janeiro. Nu blijkt dat afbeeldingen van het standbeeld van Christus de Verlosser (Cristo Redentor) mogelijk beschermd zijn met een portretrecht.
De posters van PaasPop worden sinds jaar en dag ontworpen door kunstenaar en ontwerper Vic Hulshof uit Winterswijk. De taferelen op de posters spelen vaak in op de Christelijke achtergrond van de Paasdagen en combineren veelal elementen uit het Christendom met popsymbolen zoals de elektrische gitaar. Ook de artist impression van een ritmisch klappende Christus met gitaar om een van zijn schouders (gebruikt voor de poster van 2010 en ook te zien op de site van PaasPop Zieuwent) is bedoeld als een knipoog naar de Rooms-katholieke feestdagen.
Eerder dit jaar maakte het bisdom van Rio de Janeiro bezwaar tegen filmmaatschappij Columbia Pictures, wegens vermeend misbruik van afbeeldingen van het Christusbeeld op posters van de film 2012. Dit leverde Columbia een fikse schadeclaim op. De filmmaatschappij is hier echter nooit op ingegaan.
Stichting PaasPop beraadt zich nog over wat te doen met de duizenden posters die in de hele regio zijn opgehangen. Er is tot op heden vanuit het Vaticaan geen contact gezocht.
Ander nieuws
-
24-04-2024
In Mariënvelde is het vandaag al Koningsdag: het rood-wit-blauw hangt uit, keurig geharkte tuinen en de BMV zit verwachtingsvol om de koning alle te vertellen over ‘hun’ BMV
-
23-04-2024
Achterhoekse klimaatburgemeesters laten klimaatklok rondgaan: in gemeente Aalten telt de klimaatklok nu af naar het kantelpunt van 1,5 graden opwarming op aarde
-
23-04-2024
Bouwterrein brug bij Lochem teruggegeven aan provincie en bouwer
-
22-04-2024
Oost Gelre verwacht een financieel tekort van 5,1 miljoen euro in 2026
-
22-04-2024
Koude lentedag: komende nacht gaat het écht vriezen in de Oost-Achterhoek
-
22-04-2024
Grolse Maestro: ‘moeilijk’ en sensationeel