Header image

Vion Food levert vlees voor re-enactors

GROENLO - In 1627, tijdens de tachtigjarige oorlog, werd in Den Haag driftig vergaderd over de wijze van oorlogvoeren tegen de Spanjaarden.

Na veel wikken en wegen werd toch besloten "die starcke stad Grol aan te tasten". Het ‘Belegh van Grol’ heeft uiteindelijk dertig dagen geduurd, deze veldslag is herschreven en terug gebracht van dertig naar drie dagen en is nu bekend als het evenement ‘De Slag om Grolle.’ Per dag vechten er honderden re-enactors op het slagveld. Naast de organisatie van het evenement, zijn er ook vele ondernemers actief voor deze slag, zo ook Vion food Groenlo. “Het is een schitterend evenement, waar wij graag een steentje aan bijdragen,” aldus Tom Kolkman bedrijfsleider locatie Groenlo slachterij.

Aan de Slag om Grolle doen dit jaar ruim 46 verschillende groepen uit 14 verschillende landen mee. Kon de organisatie in 2010 nog 800 re-enactors verwelkomen, in 2012 zijn dat er al ruim 1200! Al deze mensen zetten hun tent op in en om de binnenstad van Groenlo, en moeten zichzelf verzorgen met slapen, wassen, eten en drinken. Vion Food sponsort sinds twee jaar het vlees voor alle re-enactors. “Via een collega van mij, Gerrie Meulenbeek, kwam ik in aanraking met de Slag om Grolle. Ik ben geen geboren en getogen Grollenaar, maar met Grolse ouders had ik altijd al belangstelling voor wat er in Groenlo gebeurde. De Slag om Grolle is een uniek evenement waar men trots op mag zijn. Als Vion Food vinden wij het belangrijk om ons te profileren in Nederland en wereldwijd, maar wij willen zeker de regio niet vergeten. Daarom doen wij veel voor diverse evenementen in de regio” aldus een enthousiaste Tom.

Voorafgaand aan het evenement wordt door de organisatie geïnventariseerd welke vlees de groepen willen hebben. “Een dag voor de Slag wordt het vlees mee gegeven aan de organisatie, zodat de re-enactors het kunnen ophalen bij hen. Het is een mooi gezicht als je tijdens de Slag om Grolle rond loopt en je overal de hammen, buiken en het spek ziet hangen op de grill of gezout aan een paal te drogen.” Vion Food profileert zich met dit creatieve ondernemerschap, ze vinden het erg belangrijk om te doen. “Toen twee jaar geleden het idee kwam om de Slag om Grolle te sponsoren, hebben we direct creatief nagedacht. We kunnen natuurlijk ook een geldbedrag geven, maar wij vonden dat we het evenement ook konden sponsoren met het middel waar wij goed zijn; vlees! Deze sponsoring wordt erg gewaardeerd, zowel door de organisatie als door de re-enactors.”

Tom is gecharmeerd van de Slag om Grolle en is zelfs een keer met de organisatie van de Slag mee geweest naar de Slag om Bourtange. Hier heeft hij een heel weekend mee gedaan met het evenement en geleefd zoals men dat vroeger deed. “Het is geweldig om een heel weekend alles los te laten. De telefoon uit en genieten van alles wat om je heen gebeurt. De rust en af en toe een knal van het kanon of van de geweren!” Het was een unieke ervaring.” En daarom werkt Vion Food ook graag mee aan de unieke ervaring van de bezoekers en re-enactors bij de Slag om Grolle in 2012.



Ander nieuws